Oviti v ceneno

0

Zadnjič enkrat sva z oblikovalko, ki je delala slikanico za znano založbo, brskali po katalogih in določali papir. Da bo lepa. Posebna. Nič plastična, le papirnata. V njej so narisane živali in živali se v plastiki ne počutijo tako dobro kot ljudje.

Prinesla sem ji v ogled dve knjigi, stari sta skoraj trideset let – bili sta seveda že malo utrujeni od nešteto dni, ko smo ju prelistavali in robovi so bili tudi že malo – no, scufani. Ampak še vedno sta lepi, prijetni za oko in otip. Ena je celo bela, nič več snežno, tej barvi danes rečemo naravno bela, pa vendar je bela.

Potem se je založnik odločil, da ne bo nič. Papir, ki ga je oblikovalka izbrala za izdelavo knjige, je predrag. In platnice, trda vezava, morajo vendar biti plastificirane. Tako se to dela, pravijo danes. Nihče sicer ne ve, zakaj pravzaprav, a tako je.

Notranjost bo tudi iz premazanega papirja. Je poceni.

Nisem se več čudila. Jezila tudi ne. To sem že nehala, postaja mi smešno. In o slikanicah sem pisala v Juriju Muriju, zato naj raje kaj takega napišem, kar se bo morda kakemu založniku ujelo na oko.

Premazani papirji niso cenejši od nepremazanih. So pa bolj ceneni, to drži.

Ovitki knjig, izdelani na premazanih papirjih, prav tako.

Knjige, ki imajo trdo platnico, bodo ravno tako zdržale nekaj desetletij, četudi ne bodo plastificirane. Bodo pa lepe. In še – plastifikacija sploh ni poceni stvar.

Dragi založniki. Pustite oblikovalcem njihova krila. Brez njih ne morejo leteti in puščati brezčasnih sledi v vaših knjigah. Delo oblikovalca je mojstrovina. Vtikovanje v njihovo delo pa ravno tako velik greh, kakor če bi pesnikovo pesem pred izidom predelali po svoje, ker znate vi bolje kot je znal on.

Povabiti oblikovalca k sodelovanju je čast in priznanje. Narediti po svoje pa je žalitev.

Denarja ni nikoli dovolj. Ali pa ga je vedno. Kakor se človek ali podjetje odloči. Tudi pred tridesetimi leti, ko so nastajali knjižni dragulji, ki jih skrbno čuvam, nismo bili bogati. In ne bomo, čeprav bomo izdajali cenene knjige.

In – ni čisto res, kar mi je rekel nekoč eden izmed založnikov: mi to znamo sami. Ne znate vedno. Zato povprašajte, iskanje pravih rešitev ne pomeni vedno zapravljanje denarja.

Knjige pa bodo nekoč spet take, da se vas bodo radi spominjali.

Prihodnjič: Nage knjige.